vineri, 23 mai 2008

Scurta istorie a metroului bucurestean

Voi blama, voi striga impotriva conditiilor infecte din metroul bucurestean.
Voi fi multumit ca am reusit sa ajung la timp.
Voi colora peretii metroului si metalul vagoanelor.
Voi arunca gunoiul fara a ma uita, adaugandu-l la cel existent.
Voi ignora cersetorii si tiganii din metrou.
Voi injura in gand pe conductorii de tren care intarzie si care conduc uneori un roller coaster.
Voi face intotdeauna comparatii intre metroul bucurestean si cel parizian, cel din Barcelona sau cel din Viena si voi avea un motiv in plus, aparent neinsemnat, de a iesi din cloaca asta putrefacta.

Si daca tot sunt asa pornit impotriva acestui mijloc de transport, sa vedem cate ceva din istoria lui pentru a intelege starea lui actuala. Asadar, o scurta istorie a metroului bucurestean:

Primul proiect al metroului a fost conceput in 1930 - odata cu planurile de modernizare ale orasului - de catre Dimitrie Leonida si a devenit realitate incepand cu 1975.
Reteaua de metrou este 100% de origine romaneasca, bazandu-se pe studii ale specialistilor romani si fiind realizata cu echipamente fabricate in Romania (se si vede, nu-i asa?).
Adancimea medie a tunelurilor este de 15 metri.
Proiectul si constructia au fost realizate de Intreprinderea Metroul Bucuresti (din 1991 S.C. Metroul S.A.)
3 Octombrie 1991 - transformarea intreprinderii in "Regia Autonoma de Exploatare a Metroului Bucuresti" METROREX R.A. (HG 686).
17 Iunie 1999 - transformarea regiei in "Societatea Comerciala de Transport cu Metroul -S.C. METROREX S.A. Bucuresti" (HG 482).
16 Noiembrie 1979 - primul tren de metrou circula pe sectiunea Semanatoarea - Timpuri Noi, 8.63 km cu 6 statii
28 Decembrie 1981 - Timpuri Noi-Republica, 10.1 km cu 6 statii.
19 August 1983 - se da in exploatare linia de ramificare Eroilor-Industriilor, 8.63 km cu 5 statii ( statia Gorjului a fost deschisa in 1991).
22 Decembrie 1984 -Semanatoarea-Cringasi, 0.97 km cu 1 statie
24 Ianuarie 1986 - Depoul IMGB-Piata Unirii 2, 9.96 km cu 8 statii;
25 Octombrie 1987 - Piata Unirii 2-Pipera, 8.72 km cu 6 statii;
25 Decembrie 1987 - Cringasi-Gara de nord, 2.83 km cu 2 statii;
17 August 1989 - Gara de Nord 1-Dristor 2, 7.8 km cu 6 statii;
15 Ianuarie 1990 - Republica-Pantelimon, 1.43 km cu 1 statie;
1 Martie 2000 - Gara de Nord 2-1 Mai, 3.6 km cu 4 statii.

Planuri de extensie a retelei de metrou:
Ghencea-Eroilor-Universitate cu extensie Mosilor-Obor-Colentina pe de o parte si Pantelimon, pe de alta
Gara de Nord-Gara Progresu, extensie a liniei 4 (Gara de Nord 2 - 1 Mai)
Extensie a retelei de metrou catre aeroporturile Baneasa si Otopeni.

Astept cu nerabdare, in special, legatura aeroporturilor cu centrul orasului Bucuresti. Caci asa se cuvine sa avem intr-o tara ce se pretinde a fi dezvoltata, membra al Uniunii Europene si cu pretentii de detinatoare a unei industrii de turism prolifice.

Niciun comentariu: